ČLOVĚČE, nezlob se

charakteristika: stolní hra pøevedená do lidských rozmìrù
fyzická zátìž: støední
psychická zátìž: malá
èas na pøípravu: 10 minut
èas na hru: pùl až 1 hodina
vìková kategorie: libovolná
prostøedí: louka
pomùcky: lano, pro každé družstvo hrací kostku a házecí podložku

 

Na louce vytyète lanem (svršky, kameny) zvìtšený herní plán. Prùmìr okruhu by mìl být dostateènou šíøku, aby umožnil vyvinout dostateènou rychlost a hra mìla ten správný spád. Hráèe je nutno mít rozdìleno vhodným zpùsobem do družstev o stejném poètu hráèù. Podle poètu družstev rovnomìrnì rozmístìte po obvodu okruhu pole pro nasazení do hry (chlíveèky) a k nim korespondující pole pro ukonèení hry (domeèky) – viz schéma. Vzdálenost chlíveèkù od domeèkù je dostateèná. Hráèe rozmístíte do jednotlivých domeèkù pro nasazení do hry. Známým cílem hry je dostat všechny figurky z chlíveèku do domeèku. První hráèi z každého družstva házejí kostkou, dokud jim nepadne šestka. Podaøí-li se, hází znovu a výsledek urèí poèet kol, která musí ubìhnout cestou do domeèku. Èíslo nahlas oznámí, ihned vybíhá a hází další hráè. Padne-li druhá šestka, hází se znovu a bìží se tolik kol, kolik je souèet obou hodù.
Na dráze se hráèi vyhazují tak, že rychlejší se rukou dotkne dobíhaného. Ten se vrací do chlíveèku a øadí se tam na konec fronty. Družstvo, které se jako první pøesune do domeèku, vyhrává.
Je potøeba dùslednì dbát, aby hráè vybìhl ihned po hodu kostkou. Hráèi by mohli spekulovat a èekat, až pøebìhne nìkdo, kdo by je mohl vyhodit, pøípadnì naopak èekat, aby sami mohli vybìhnout za nìkým, koho vyhodí.
Hraje-li se na malém okruhu, je dobré upravit pravidla tak, že na trati smí být pouze jeden hráè z každého družstva. To se provede tak, že hráèi hází kostkou, až když jejich spoluhráè dobìhne do domeèku, nebo je vyhozen a vrátí se do chlíveèku pro nasazení do hry.

obmìna: navažte neménì zdaøilou hrou maïarského názvu „Es bolzen eèìvolè“. Do èeštiny se dá volnì pøeložit jako èti, konej a bìhej pozpátku.