Boj slepičky o kapku vodičky

motivace: hra inspirovaná pohádkou O kohoutkovi a slepièce, hráèi na vlastní kùži poznají, jaké to je shánìt vody pro kohoutka, sama pohádka je totiž návodem pro hru
prostøedí: rozmanitá krajina
pomùcky: pøipravené texty pøevzatých veršù, vedoucí na každé stanovištì, kartièky se symboly vìcí...
(rosièka, travièka, smetana, mláto, štìtiny, støevíèky, šátek a voda ze studánky)

 

Z øad hráèù jsou vybráni dobrovolníci, kteøí ostatním a hlavnì tìm, kteøí pohádku neznají, samotnou pohádku odvypráví. Pravidla hry jsou na první poslech krkolomnì složitá, a proto doporuèuji jejich rozvážný a trpìlivý výklad. Vedoucí na startu pøestavuje lakomého kohoutka, kterému zaskoèila skoøepinka v krku, družstva pøedstavují slepièku a jejich úkolem bude stejnì tak jako v pohádce pøes jednotlivé postavy získat vody ze studánky na záchranu kohoutka. Je pochopitelné, že start se tak stává zároveò cílem. V místì startu je na øádném místì vyvìšeno znìní veršù, které øíká slepièka studánce:

Studánko, dej vody mému kohoutkovi:
leží tam v oboøe,
nožky má nahoøe –
bojím se, bojím, že umøe.“


Hráèi se musí ve družstvu dané verše nauèit nazpamì, aby jej byli schopni u studánky øádnì reprodukovat. Uèiní-li tak, obdrží další sadu veršù pro švadlenku (opìt dle pohádky) a urèení místa její pozice. Udìlají-li chybu mají šanci se opravit, nejsou-li však schopni ani i tak bezchybné recitace, musí se dle potøeby vrátit a text se douèit. Tímto zpùsobem pokraèují pøes švadlenu, ševce, svini, sladovníka, krávu, louku až k nebi. Finta je v tom, že jednotlivé verše se urèitým zpùsobem opakují, viz samotná pohádka, v pøíkladu jsou takzvanì „opakující se“ verše vyznaèeny kurzívou (stejnì tak je vhodné je odlišnì vyznaèit i pro hráèe). Opakující se verše jsou uvedeny pouze v prvním místì udání a na dalších stanovištích jsou vyznaèeny tøemi teèkami. V pøípadì nesnází hráèi sami musí vìdìt, kam se pro pravý verš navrátit. Napøíklad u krávy jsou následující verše urèené pro louku na dalším stanovišti...

„Louko, dej krávì travièky,
kráva dá sladovníkovi smetany, …


Nebe se nakonec slituje nad slepièkou a po bezchybné reprodukci veršù podaruje družstvo kartièkou pøedstavující rosièku, s tou se družstvo vrací k louce, kde rosièku mìní za travièku, a tak zpìt až se šastno, tak jako slepièka, navrátí ke svému kohoutkovi. Rozhoduje rychlost provedení. Družstva doporuèujeme vypouštìt v pravidelných èasových intervalech cca 5ti minut.